Incarci butelia in statiile de distributie GPL auto? Ce ar trebui sa stii pentru siguranta ta si a celor din jur? (II)

602 afisari
Prezentul articol se alatura eforturilor (destul de timide) pe care unii distribuitori de GPL le fac pentru constientizarea opiniei publice si de ce nu si a unor operatori instalatii imbuteliere GPL, asupra pericolelor care apar ca urmare a imbutelierii (ilegale) a buteliilor tip aragaz la skiduri.
De ce aceasta activitate este periculoasa si cu un grad ridicat de risc?
(continuarea partii I)



Butelia tip Aragaz
Butelia tip aragaz este construita prin abutisarea a 2 virole, si sudarea acestora cap-la-cap, urmand adaugarea elementelor de functionale si de siguranta (robinet, garda, postament).

Avand in vedere faptul ca aproape mereu, in cazurile de rupere a buteliei fisurile apar pe generatoarea acesteia, modul respectiv de constructie ajuta la reducerea riscului de rupere.

Insa, folosirea repetata a buteliei cu fluide de lucru altele decat cele pentru care este proiectata duce la suprasolicitarea acesteia, urmata de deformatii vizibile in zona mediana (a sudurii), si in cele din urma la scaderea considerabila a rezistentei.

Presiunea de lucru MPa (bar) 0,75 (7,5)
Presiunea de calcul (presiunea maxima admisibila de lucru) MPa (bar 0,9 (9,0)
Presiunea de incercare hidraulica Fluid: petrol STAS 177-89 MPa (bar) 1,1 (11,0)
Durata min 2 ÷ 5
Presiunea de incercare la etanseitate Fluid aer comprimat MPa (bar) 0,5 (5)
Durata min  2 ÷ 5
Temperatura admisibila de lucru a peretelui metalic minim 0C +20
maxim 0C +35
Temperatura de calcul 0C +20

Skidul de autogaz

Skid-ul autogaz este o instalatie monobloc, a carei unica intrebuintare legala este livrarea de combustibil auto tip GPL, catre autovehicule dotate cu instalatie GPL, atestata RAR.
Dupa cum se poate vedea mai jos, skid-ul GPL este o instalatie relativ simpla ca si schema tehnologica si constructie. Aceasta instalatie este prevazuta cu toate mijloacele de siguranta impuse de normative pentru asigurarea scopului pentru care este proiectata, si anume livrarea catre autovehicule.

1.Sasiu, 2.Rezervor GPL, 3.Robinet faza lichid, 4.Supapa de sens, 5.Supapa exces de flux, 6.Filtru Y, 7.Supapa de siguranta, 8.Pompa GPL, 9.Motor electric, 10.Supapa by-pass, 11.Conducta refulare, 12.Distribuitor, 13.Tablou electric, 14.Robinet port-manometru, 15.Robinet retur

Activitatea de umplere a buteliilor
O statie de imbuteliere a buteliilor tip aragaz, are o schema tehnologica si constructie mult mai complexe, adecvate scopului si cerintelor legale, in special celor legate de siguranta in exploatare.

Astfel o statie de imbuteliere are prevazute facilitati si posturi importante pentru verificarea inainte, in timpul si ulterior umplerii buteliilor, in asa fel incat sa fie respectate prevederile prescriptiilor tehnice ISCIR si normelor metrologice si de protectia muncii.

Partile importante si obligatoriu a exista in fluxul tehnologic de imbuteliere sun :
- verificarea starii buteliei inainte de introducerea in flux si renuntarea la folosirea acelor butelii care nu mai respecta standardele de siguranta, urmata de casarea acestora;
- verificarea cantitatii de gaz imbuteliate in fiecare butelie, asingurandu-se astfel respectarea limitei maxime de gaz admisibile la umplere;
- verificarea etanseitatii buteliei dupa umplere, atat la partea de imbinare a robinetului in corpul buteliei, cat si a robinetului in sine;

Amenajarea tipica a unei statii de imbuteliere

1.Paletizor, 2,3. Operatori sortare butelii, 4,5 . Posturi introducere butelii in caruselul de umplere, 6.Post extragere butelii din carusell 7.Post verificare scapari, 8,9. Posturi montare si verificare capac protectie, 10.Post verificare robinet. 11. Instalatie cu baie de lichid pentru verificarea scaparilor de gaz, 12.Post reverificare robinet. 13.Post montare sigiliu de protectie, 14, Post adaugare garnitura pentru montarea la aragaz, 15. Post inlocuire robineti defecti, 16.Post ajustare cantitate incarcatura.

Skidul nu are dotarea si nici personalul autorizat si instruit corespunzator. In plus pentru a alimenta buteliile se folosesc dispozitive artizanale, nesigure, pentru conectarea pistolului de livrare la robinetul buteliei.

Utilizarea buteliilor de aragaz
Este binecunoscut faptul ca butelia se conecteaza la aragaz cu ajutorul unui furtun de cauciuc, de multe ori inbatranit si utilizand un regulator de presiune.
Toate acestea sunt dimensionate pentru un fluid a carui presiune in butelie este in jurul valorii de 1,5 bari in timp ce presiunea intr-o butelie umpluta cu GPL auto este de peste 4 bari.
Si toate aceste in situatia in care montajul arata ca cel din figura de mai jos dreapta si nu ca cel din stanga.

Concluzii

Din punct de vedere al buteliei:
• presiunea de lucru pentru care este proiectata este mult mai mica decat cea a GPL auto - la o temperatura de cca 250C, aragazul are 2,4bar, pe cand GPL auto are 7,5bar;
• ca o comparatie o butelie pentru propan, similara constructiv cu cea tip aragaz, are o grosime minima impusa pentru manta de minim 2,4 mm si este proiectata pentru maxim 30bar, pe cand butelia tip aragaz are o grosime minima impusa pentru manta de 1,9mm si este proiectata pentru maxim 15bar.
• la alimentarea la skid nu se urmareste umplerea in funtie de greutate (kg) ci in functie de indicatia dispenserului (lit), astfel putand aparea cazuri de supraumplere a buteliei, depasindu-se limita impusa de 80%
• in caz de supraumplere, indiferent de compozitia GPL, pot apare deformari ale materialului buteliei care se pot finaliza cu explozie;
• butelia nu este prevazuta cu sistemele de siguranta cu care este prevazut rezervorul de GPL auto.
Ca urmare, alimentand butelia tip aragaz, cu un alt fluid decat cel pentru care este proiectata, apar suprasolicitari ale materialului din care este confectionata, si in cele din urma explozia buteliei.

Din punct de vedere al alimentarii la skid:
• pentru adaptarea pistolului de livrare GPL, special proiectat pentru autovehicule, la robinetul buteliei, se folosesc dispozitive artizanale, neomologate
• in cazul in care ar aparea scapari accidentale in momentul umplerii, skid-ul autogaz nu este prevazut cu mijloace de golire sau intervenție, nu are procedura de interventie și nici personal instruit pentru aceste situații;
Ca urmare pot aparea probleme ,rezultate cu scapari importante de GPL lichid, ce pot pune in pericol sanatatea si chiar viata celor implicati.
In afara de a fi inflamabil si exploziv, GPL in faza lichid are o temperatura foarte scazuta ce poate produce arsuri grave la inhalare.

Din punct de vedere al utilizatorului buteliei:
• la umplerea la skid, butelia nu este verificata sub nici o forma, nici inainte – pentru deformatii existente ce ar putea duce la explozia buteliei, nici dupa umplere – pentru scapari ce ar putea exista la robinetul buteliei
• folosind dispozitive artizanale pentru adaptarea la robinet, se uzeaza suplimentar filetul acestuia, putand duce in timp la neetanseitate atunci cand este montata la aragaz
• la umplerea la skid a buteliei, nu se furnizeaza si o garnitura de montare noua, si folosind astfel o garnitura uzata, se ajunge la neetanseitati in functionare.
Ca urmare a folosirii frecvente a umplerii buteliei la skid-ul autogaz, utilizatorul se expune in permanenta riscului ridicat de incendiu datorat scaparilor de gaz generate de neetanseitati si chiar explozie, datorata cresterii exagerate a presiunii gazului, odata cu temperatura. Explozia apare mult mai repede in cazul existentei unui incendiu.

Tema de reflectie!
Cum vor reactiona operatorul de umplere de la skid si clientul acestuia in cazul in care, prin aplicarea pistolului de umplere la dispozitivul artizanal aplicat pe robinetul buteliei se disloca pastila de etansare a acestuia iar la final se constata scapari importante de gaz?

Autor: Conf. univ. dr. ing. Virgil FLORESCU
Articol realizat cu sprijinul ARGPL si PANEBO GAS SRL

citeste si partea I a acestui articol aici


Aboneaza-te la newsletter-ul InstalNews

Fii la curent cu toate noutatile, schimbarile, promotiile si evenimentele din lumea instalatiilor.

Ma abonez

DIN ACEEASI CATEGORIE

Situri Partenere: