Comisia propune o eticheta energetica unica «A-G» si o baza de date digitala pentru produse

83 vizualizari
etichetare energetica
Distribuie pe

Comisia a propus pe 15 iulie o revizuire a legislatiei de etichetare a eficientei energetice, ca parte a strategiei privind uniunea energetica lansata in februarie 2015. Revizuirea propusa asigura coerenta si continuitatea si permite consumatorilor sa faca alegeri mai bine informate, care ii vor ajuta sa economiseasca energie si bani. Totodata, propunerea va contribui direct la principiul „eficientei energetice inainte de toate” al uniunii energetice.

Ce propune de fapt Comisia?
Pentru a oferi consumatorilor informatii mai clare cu privire la eficienta energetica a produselor, clasificate in prezent in diferite scari de etichetare (de la A la G, de la A+++ la D etc.) si a-i determina pe producatori si comerciantii cu amanuntul sa respecte normele, Comisia Europeana propune un sistem de etichetare energetica revizuit care consta in:
1. O scara de etichetare energetica unica, de la A la G: Comisia propune reintoarcerea la bine-cunoscuta si eficienta scara de etichetare de la A la G, precum si reclasificarea etichetelor existente pentru produsele eficiente din punct de vedere energetic;
2. o baza de date digitala pentru noile produse eficiente din punct de vedere energetic: Comisia propune ca toate produsele noi introduse pe piata UE sa fie inregistrate intr-o baza de date online, permitand cresterea transparentei si simplificand supravegherea pietei de catre autoritatile nationale.
Aceasta propunere este conforma cu principiul „eficientei energetice inainte de toate” enuntat in strategia privind uniunea energetica. Obiectivul propunerii este de a face sistemul energetic al UE mai sustenabil gratie unor alegeri in cunostinta de cauza ale consumatorilor.

De ce propune Comisia o scara de etichetare energetica unica de la A la G?
Incepand cu 1995, eticheta energetica a UE s-a dovedit a fi un succes: 85 % dintre consumatorii europeni o utilizeaza atunci cand achizitioneaza un produs. De asemenea, acest sistem a dat un impuls evolutiilor industriale inovatoare, datorita carora, in prezent, cea mai mare parte a produselor sunt incadrate in clasele superioare (A+++, A++, A+), majoritatea celorlalte clase fiind goale (in unele cazuri, chiar A). Din cauza acestui rezultat pozitiv suntem insa acum in situatia in care consumatorilor le este dificil sa faca diferenta intre produsele cu cea mai buna performanta. Cumparand un produs de clasa A+, consumatorii ar putea crede ca achizitioneaza unul dintre cele mai eficiente produse de pe piata, in timp ce, in realitate, uneori este vorba de cele mai putin eficiente produse.
Pentru a-i ajuta pe consumatori sa inteleaga si sa compare produsele, Comisia Europeana propune o eticheta energetica unica „A-G”. Acest lucru ii va incuraja pe consumatori sa cumpere produsele cele mai eficiente, reducand astfel consumul de energie si avand un impact pozitiv asupra facturii de energie.

De ce propune Comisia o baza de date digitala pentru noile produse eficiente din punct de vedere energetic?
Se estimeaza ca 10-25 % dintre produsele de pe piata nu respecta cerintele de etichetare a eficientei energetice si ca aproximativ 10 % dintre economiile de energie preconizate nu se realizeaza din cauza nerespectarii normelor. Situatia se explica, cel putin in parte, prin faptul ca autoritatile nationale de supraveghere a pietei nu depun suficiente eforturi pentru asigurarea respectarii legislatiei.
Pentru a remedia acest neajuns, Comisia propune o baza de date pentru inregistrarea produselor in care producatorii si importatorii isi vor inregistra produsele, mentionand informatii care sunt deja obligatorii in temeiul legislatiei UE in vigoare. Autoritatile de aplicare a legii din statele membre ar avea acces, in mod centralizat, la informatii esentiale privind conformitatea produselor, ele nemaifiind astfel obligate sa-si consume timpul si energia in eforturile de a obtine aceste informatii de la operatorii economici.
De asemenea, baza de date va pune la dispozitia consumatorilor si a comerciantilor informatii despre eticheta si informatii de baza despre produs si va facilita procesul de digitalizare a etichetei energetice.

Ce se va intampla concret?
Cand va fi aprobata de colegiuitori, propunerea Comisiei va fi pusa in aplicare dupa cum urmeaza:
1. produsele aflate deja pe piata vor continua sa fie comercializate fara nicio schimbare;
2. noile produse vor fi vandute conform noii scari. Etichetele vechi, precum cele cu scari de la A+ la A+++, vor fi eliminate de catre comerciantii cu amanuntul;
3. producatorii isi vor inregistra produsele. Autoritatile statelor membre vor avea acces la informatii, ceea ce va facilita controalele de conformitate si va creste transparenta;
4. consumatorii vor fi informati prin intermediul unor campanii de informare specifice, intreprinse de statele membre in colaborare cu comerciantii cu amanuntul.
Comisia Europeana va sprijini „actiunile comune de supraveghere a pietei”, cum este proiectul EEpliant la care participa 12 state membre [1].
Se preconizeaza ca noul sistem va genera economii suplimentare de energie echivalente cu consumul anual de energie combinat al tarilor baltice (200 TWh pe an in 2030).

Beneficii pentru consumatori
Revizuirea etichetei energetice va aduce consumatorilor economii suplimentare de 15 EUR pe an, datorita unor:
• informatii mai clare cu privire la eficienta energetica a produselor;
• posibilitati de a compara produsele;
• informatii suplimentare despre produse, precum performantele, utilizarea apei sau zgomotul.
Astfel, economiile actuale de 465 EUR pe an vor creste la 480 EUR pe an si pe gospodarie.

Beneficii pentru producatori si comerciantii cu amanuntul
Revizuirea etichetei energetice va aduce producatorilor si comerciantilor cu amanuntul o crestere globala a veniturilor de peste 10 miliarde EUR pe an, datorita:
• consolidarii unui instrument de marketing popular,de care tin cont peste 85 % dintre consumatori atunci cand achizitioneaza un produs;
• reducerii riscului de confuzie,ceea va duce la o mai mare securitate juridica si la o mai buna respectare a normelor;
• reducerii sarcinii administrative,prin inregistrarea produsului si descarcarea etichetei digitale.
Veniturile actuale de 55 de miliarde EUR pe an vor creste astfel [2] la 65 de miliarde EUR pe an.

Beneficii pentru statele membre
Propunerea Comisiei are, de asemenea, beneficii concrete pentru statele membre:
• economie de timp, respectiv o reducere de 10-15 % a timpului pe care il aloca supravegherii pietei, gratie bazei de date pentru inregistrarea produselor;
• reducerea sarcinii administrative, avand in vedere ca este vorba de o propunere de regulament, care se aplica direct. Asadar, statele membre nu vor trebui sa transpuna dispozitiile in legislatia nationala

Avantaje pentru mediu
Actualele masuri de etichetare a eficientei energetice produc in fiecare an economii de energie primara echivalente cu aproximativ 175 de milioane de tone de petrol. Aceasta cifra reprezinta consumul anual de energie primara al Italiei sau consumul anual al aproximativ 60 de milioane de gospodarii.
Se asteapta ca revizuirea etichetei energetice „A-G” sa genereze economii suplimentare echivalente cu consumul anual de energie combinat al tarilor baltice (adica echivalentul in energie primara al aproximativ 17 milioane de tone de petrol pe an).

Etapele urmatoare
Aceasta propunere a Comisiei va fi transmisa Parlamentului European si Consiliului, care o vor discuta si vor ajunge la un acord in acest sens. Se preconizeaza ca procedura va dura un an. Dupa ce vor fi aprobate de colegiuitori, Comisia va aplica modificarile pentru grupele de produse cu eticheta energetica, in termen de cinci ani pentru majoritatea produselor.

INFORMATII GENERALE

Produse eficiente din punct de vedere energetic: legislatia in vigoare
Produsele eficiente din punct de vedere energetic sunt reglementate in prezent de doua directive ale UE:
• Directiva privind proiectarea ecologica (2009/125/CE) – un instrument pentru realizarea unor produse mai eficiente din punct de vedere energetic;
• Directiva privind etichetarea energetica (2010/30/UE) – instrumentul cu ajutorul caruia consumatorii pot recunoaste produsele cu cea mai buna performanta.
Masurile individuale de reglementare a produselor adoptate in temeiul acestor directive permit consumatorilor sa achizitioneze produsele cele mai eficiente din punct de vedere energetic si asigura conditii de concurenta echitabile pentru intreprinderile europene.

Produse eficiente din punct de vedere energetic: noi masuri legislative
Dupa cum prevede strategia privind uniunea energetica, Comisia Europeana pune in aplicare actiuni-cheie de crestere a eficientei energetice, de exemplu revizuirea Directivei privind etichetarea energetica (2010/30/UE).
Strategia privind uniunea energetica identifica masuri concrete pentru a asigura securitatea aprovizionarii cu energie, a reduce dependenta statelor membre ale UE de importurile din tarile terte, a integra si mai mult pietele nationale ale energiei si a imbunatati participarea consumatorilor, a consolida eficienta energetica, a decarboniza mixul energetic si a promova cercetarea si inovarea in domeniul energiei.
Pentru informatii suplimentare, consultati pagina: 
http://ec.europa.eu/priorities/energy-union/index_en.htm

Produse eficiente din punct de vedere energetic disponibile pe piata
In prezent exista:
• 11 grupe de produse reglementate de normele de eficienta energetica si de etichetare: masini de spalat vase, masini de spalat rufe, masini de uscat rufe, frigidere, aspiratoare, lampi, corpuri de iluminat, televizoare, aparate de aer conditionat, aparate de gatit de uz casnic si unitati de ventilatie.
• 8 grupe de produse vizate de cerintele de eficienta energetica (dar nu si de etichetare): decodoare simple, surse de alimentare externe, motoare electrice, pompe de circulatie, ventilatoare, pompe de apa, calculatoare, transformatoare de putere.
• 3 masuri orizontale care cuprind urmatoarele: consumul de energie electrica in modul standby sau oprit al produselor electrice si electronice, consumul de energie electrica in modul standby al dispozitivelor conectate in retea si etichetarea energetica pe internet.
Cerintele privind etichetarea si eficienta energetica a cazanelor si boilerelor (precum cazanele cu combustibil gazos si pompele de caldura) vor intra in vigoare incepand cu luna septembrie 2015. Acestea se vor aplica doar noilor produse pe piata.

Cum se iau deciziile privind produsele eficiente din punct de vedere energetic
In UE, toate masurile de eficienta energetica sunt elaborate printr-un proces riguros si total transparent, cu implicarea stransa a partilor interesate si a statelor membre in toate etapele. Sunt incluse aici:
• un „studiu pregatitor” aprofundat, cu implicarea partilor interesate, care examineaza aspectele tehnice, economice, sociale si de mediu referitoare la un grup de produse;
• o ampla consultare a partilor interesate (inclusiv a industriei, a organizatiilor consumatorilor, a ONG-urilor de mediu, a reprezentantilor statelor membre etc.) prin intermediul asa-numitului forum consultativ;
• o evaluare a impactului asupra mediului, a industriei si a consumatorilor, urmata de dezbateri intre experti si de un vot in comisie cu reprezentantii statelor membre;
controlul final din partea Parlamentului European si a Consiliului, care pot respinge masura (acest lucru nu s-a intamplat pana in prezent, demonstrand sprijinul politic puternic in favoarea masurilor). 

Importanta eficientei energetice pentru ...
... sistemul energetic al UE. Cresterea eficientei energetice in Uniunea Europeana, in combinatie cu dezvoltarea surselor regenerabile de energie, este cea mai buna modalitate de a reduce dependenta noastra de furnizorii externi de energie. UE importa 53 % din energia pe care o consuma; prin urmare, Uniunea investeste in eficienta energetica, consolidand independenta noastra energetica.
Mai mult, experienta UE arata ca obiectivul de reducere a emisiilor in industrie a fost atins concomitent cu cresterea productiei, eficienta energetica fiind principalul factor care a contribuit la aceasta realizare: in perioada 1995-2010, valoarea adaugata bruta in sectoarele industriale a crescut cu 18 %, in timp ce emisiile industriale de CO2 au scazut cu 20%.
In luna octombrie a anului trecut, liderii UE au aprobat cadrul de politici privind clima si energia pentru 2030, convenind, in acest sens, sa isi dubleze eforturile pentru atenuarea schimbarilor climatice. Obiectivul de reducere cu 40% a emisiilor de gaze cu efect de sera este insotit de un obiectiv obligatoriu al UE de crestere a ponderii energiei regenerabile la cel putin 27 % pana in 2030. De asemenea, obiectivul UE de crestere a eficientei energetice a UE cu cel putin 27 % va fi supus unei revizuiri pana in 2020, in vederea stabilirii unui obiectiv mai ridicat, de 30%.
La 25 februarie 2015, Comisia a anuntat lansarea unei strategii-cadru pentru o uniune energetica rezilienta cu o politica prospectiva in 
domeniul schimbarilor climatice. Aceasta propunere contribuie la principiul „eficientei energetice inainte de toate” al uniunii energetice.

Mai multe informatii: 
Pentru informatii suplimentare si documente, consultati pagina: 
https://ec.europa.eu/energy/en/news/new-electricity-market-consumers

Despre produsele eficiente din punct de vedere energetic: 
http://ec.europa.eu/energy/en/topics/energy-efficiency/energy-efficient-products

[1] Pentru mai multe informatii: 
http://www.prosafe.org/images/Documents/EEPLIANT/EEPPLIANT_Press_release_v2.pdf

[2] Sursa: Ecodesign Impact Accounting, VHK, 2014
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/studies/doc/2014_06_ecodesign_impact_accounting_part1.pdf

MEMO/15/5350

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Reea Agency

Video