Romania la Curtea de Justitie UE referitor la aprovizionarea cu gaze

66 vizualizari
aprovizionare cu gaze
Distribuie pe

Comisia Europeana trimite Romania in fata Curtii de Justitie a UE pentru ca nu a adoptat un plan de urgenta in temeiul Regulamentului (UE) nr. 994/2010 privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale. Regulamentul are ca obiectiv garantarea faptului ca statele membre sunt bine pregatite pentru a face fata unor eventuale intreruperi ale aprovizionarii. In acest scop, statele membre trebuie sa elaboreze, printre altele, planuri de urgenta si sa le notifice Comisiei Europene. Un plan de urgenta stabileste masurile si procedurile care intra in vigoare in cazul intreruperii aprovizionarii cu gaze si care sunt bine coordonate cu statele membre vecine. Statele membre au avut obligatia de a adopta aceste planuri pana la data de 3 decembrie 2012. In noiembrie 2013, Comisia a trimis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere deoarece aceasta nu a adoptat un plan national de urgenta. In noiembrie 2014, Comisia a emis un aviz motivat, deoarece Romania era inca in neconformitate cu regulamentul privind securitatea aprovizionarii cu gaze. Planul de urgenta inca nu a fost adoptat si acest lucru poate afecta capacitatea Romaniei de a face fata unei posibile situatii de criza.

Context
Regulamentul UE privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale: 
• creeaza un indicator comun pentru a evalua amenintarile grave la adresa securitatii aprovizionarii cu gaze, indicator cunoscut sub numele de N-1. Acesta se refera la situatia in care o instalatie de gaze nationala foarte importanta, cum ar fi o instalatie de productie sau o conducta, nu mai functioneaza;
• defineste standardul de aprovizionare pe care tarile din UE trebuie sa se pregateasca sa il respecte, chiar si in cazul unei intreruperi precum N- 1. Acest standard prevede ca tarile trebuie sa fie in masura sa asigure cel putin 30 de zile de aprovizionare cu gaze pentru gospodariile private si alti consumatori vulnerabili, cum ar fi spitalele;
• solicita statelor membre sa desemneze o autoritate responsabila in mod specific pentru aprovizionarea cu gaze;
• solicita autoritatii sa creeze un plan de actiune preventiv care sa evalueze riscurile legate de aprovizionare si sa propuna masuri preventive, cum ar investitiile in conducte noi;
• solicita autoritatii sa elaboreze planuri de urgenta pentru a face fata unei crize. Aceste planuri ar trebui sa includa proceduri specifice aplicabile in cazul unei intreruperi si sa descrie modalitatile de coordonare cu alte autoritati nationale;
• instituie un grup de coordonare pentru gaze, pentru a coordona actiunile si a permite realizarea unui schimb de informatii intre autoritatile nationale si industrie.

La 16 octombrie 2014, Comisia a publicat comunicarea privind testele de rezistenta care analizeaza efectele unei posibile intreruperi, partiale sau totale, a aprovizionarii cu gaze naturale din Rusia. Una dintre principalele concluzii a fost ca sporirea cooperarii si coordonarii poate atenua substantial impactul unei intreruperi. In paralel cu testele de rezistenta, a fost adoptat un raport privind punerea in aplicare a Regulamentului privind securitatea aprovizionarii. Acesta a demonstrat ca regulamentul a produs deja efecte benefice importante privind securitatea aprovizionarii cu gaze a Europei, atat in ceea ce priveste pregatirea pentru o situatie de criza, cat si in ceea ce priveste masurile de atenuare a efectelor acesteia. In acelasi timp, raportul a evidentiat si domeniile in care imbunatatirea punerii in aplicare poate consolida si mai mult securitatea aprovizionarii cu gaze a Europei. In prezent, Comisia lucreaza la o revizuire a regulamentului. Revizuirea nu inseamna ca aplicarea regulamentului poate fi suspendata. Prin urmare, Comisia isi continua eforturile pentru a incuraja o mai buna respectare a dispozitiilor existente.

Informatii suplimentare
Strategia europeana pentru securitate energetica
Regulamentul privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale
Deciziile din iunie referitoare la neindeplinirea obligatiilor (MEMO/15/5162)
In ceea ce priveste procedura generala de constatare a neindeplinirii obligatiilor, a se vedea (MEMO/12/12)
Pentru detalii suplimentare privind procedurile de constatare a neindeplinirii obligatiilor: http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/infringements-proceedings/index_ro.htm


Commission refers Romania to Court for failing to adopt an emergency plan in case of gas supply disruption
Brussels, 18 June 2015

The European Commission is referring Romania to the EU Court of Justice for failing to adopt an emergency plan under the EU Security of Gas Supply Regulation (EU) No 994/2010. The regulation aims to ensure that Member States are well prepared to deal with possible supply disruptions. To this end, Member States, amongst others, have to prepare emergency plans and notify them to the European Commission. An emergency plan sets out measures and procedures that come into effect in case of gas supply disruption and which are well coordinated with neighbouring Member States. Member States had to adopt these plans already by 3 December 2012. In November 2013 the Commission sent a letter of formal notice to Romania as it had not adopted its national emergency plan. In November 2014 the Commission proceeded to a reasoned opinion since Romania did still not comply with the Security of Gas Supply Regulation. There is still no emergency plan and this may jeopardise Romania`s ability to deal with a possible crisis situation.

Background
The EU Security of Gas Supply Regulation: 
• creates a common indicator to measure serious threats to gas security known as N-1. This indicator refers to a situation in which a very important national gas installation such as a production facility or pipeline falls out of operation;
• defines a supply standard that EU countries must prepare to meet even in the case of a disruption such as N-1. This standard means that countries must be able to supply at least 30 days` worth of gas to private households and other vulnerable consumers like hospitals;
• requires EU countries to designate an authority specifically responsible for the gas supply;
• requires the authority to create a preventive action plan which assesses supply risks and proposes preventative measures such as investment in new pipelines;
• requires the authority to prepare emergency plans for dealing with a crisis. These plans should include specific procedures that come into effect during a disruption and describe ways to coordinate with other national authorities;
• sets up a Gas Coordination Group to coordinate actions and exchange information between national authorities and industry.

On 16 October 2014 the Commission published its Stress Tests Communication analysing the effects of a possible partial or complete disruption of gas supplies from Russia. One of the key conclusions was that increased cooperation and coordination can substantially mitigate the impacts of a disruption. As part of the stress tests, a report on the implementation of the Security of Supply Regulation was adopted. It demonstrated that the Regulation has already produced important beneficial effects on Europe`s security of supply situation, both in terms of preparation and mitigation. At the same time, the report also highlighted areas where better implementation can further bolster Europe`s supply security. At present the Commission is working on a revision of the Regulation. The revision does not mean that implementation of the Regulation can be suspended and so the Commission continues to pursue better compliance with the existing provisions.

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Reea Agency

Video