Cei mai mari poluatori ai Europei au ajuns sa se autoreglementeze

149 vizualizari
 termocentrale pe baza de carbune
Distribuie pe

Uniunea Europeana defineste noi standarde pentru limitarea poluarii la termocentralele pe baza de carbune. Aceasta oportunitate pentru reducerea emisiilor toxice revine odata la zece ani. 

O ancheta Greenpeace a dezvaluit ca procesul de stabilire a standardelor a fost acaparat de catre industria de carbune, iar valorile limita pentru emisii risca sa fie joase. In consecinta, poluarea generata de majoritatea centralelor existente ar fi incomparabil mai mare decat daca acestea ar adopta cu adevarat cele mai eficiente tehnologii disponibile in momentul de fata. Procesul astfel viciat va face ca standardele europene sa fie semnificativ mai permisive decat cele impuse in alte parti ale lumii, inclusiv China.

Limitele de poluare actualizate ale UE trebuie sa fie in conformitate cu cele mai bune tehnici disponibile.
Analizand documentatia disponibila, raportul demonstreaza ca limitele industriale privind poluarea aerului in UE sunt mult mai slabe decat standardele in vigoare in China, Japonia si SUA.
Raportul arata de asemenea, ca termocentralele actuale au deja emisii mai scazute decat cele propuse in draft, precum si un nivel de performanta mai ridicat in controlarea emisiilor.
----------------------
Centralele electrice pe carbune sunt cea mai mare sursa de emisii de dioxid de sulf si mercur din Europa si una dintre cele mai mari surse industriale de emisii de oxizi de azot, arsenic, plumb si cadmiu. Poluarea aerului de catre termocentralele din UE a cauzat aproximativ 22.300 de decese premature in 2010[1], un numar foarte mare de cazuri de astm si a marit nivelul de mercur in organismele a mii de copii nascuti in Europa.

In acest moment, UE actualizeaza standardele de poluare a aerului pentru instalatii industriale, incluzand termocentralele pe baza de carbune. In martie 2015, acest proces este asteptat sa propuna definitii ale celor mai bune tehnici disponibile si limitele de poluare aferente. Cele mai bune tehnici disponibile (BATs in engleza – best available techniques) sunt stabilite in documentele de referinta - BREF. Statele membre ale UE vor vota aceasta propunere pana la sfarsitul anului, urmand sa fie adoptata formal in 2016. Noile definitii pentru cele mai bune tehnici disponibile si limitele de emisii aferente trebuie incluse in autorizatiile de mediu actualizate, in termen de patru ani de la adoptare.

Prima parte a raportului compara standardele propuse de UE privind poluarea aerului cu standardele actuale din alte tari si cu emisiile reale. Cea de-a doua parte evidentiaza procesul UE de luare a deciziilor si demonstreaza cum acesta este acaparat de interesele industriilor.

Limitele de poluare propuse de UE - comparatie cu performanta actuala si cu standardele altor tari
In martie va fi publicata o noua propunere BREF pentru instalatiile mari de ardere (LCP BREF). Aceasta va defini cele mai bune tehnologii disponibile si limite corelate pentru poluarea provocata de centralele pe carbune, o importanta sursa de poluare toxica.
Cea mai mare amenintare pentru mediu si sanatate in Europa este expunerea la particulele in suspensie (PM2,5). Prezenta acestora in aerul de respirat creste riscul decesului cauzat de boli cardiologice, respiratorii si cancer pulmonar si scurteaza speranta de viata cu 6-12 luni in majoritatea tarilor europene [3].

O cercetare facuta de Universitatea din Stuttgart la solicitarea Greenpeace estimeaza ca emisiile de la termocentralele europene pe carbune au fost responsabile pentru 22.300 de decese premature in 2010 [4].

Anual in UE se nasc 200.000 de copii cu nivel mare de mercur in sange, ce le afecteaza dezvoltarea mentala si neurologica [5].
Prima parte a raportului publicat de Greenpeace compara standardele BREF propuse pentru patru compusi poluatori principali - dioxid de sulf, oxizi de azot, pulberi in suspensie si mercur (SO2, NOx, PM2.5 si Hg) - cu standardele altor tari si cu nivelurile de preformanta actuale ale unor termocentrale operationale.

Prin comparatie cu standardele din China, cele europene (BREF) propuse pentru centralele pe carbune deja existente permit cu 30% mai mult SO2 si cu 80% mai mult NOx, depasind de asemenea media termocentralelor care opereaza in Japonia.

Mai greu de acceptat este ca operatorii europeni ar putea construi noi centrale pe carbune care, comparativ cu cele mai performante centrale din lume ar emite:
• De 5 ori mai mult SO2; 
• De 2 ori si jumatate NOx; 
• De 2 ori mai multe emisii de particule in suspensie; 
• De 5 ori mai mult mercur. 

Draftul de propunere ar permite mult mai multa poluare decat ar rezulta din folosirea cu adevarat a celor mai bune tehnologii disponibile. Adoptarea unor standarde slabe ar avea un impact puternic negativ asupra sanatatii.

Industriile poluatoare au pus stapanire pe procesul de reglementare
Dintre diferitele entitati implicate in redactarea, revizuirea si propunerea noilor standarde, cea mai activa este Grupul Tehnic de Lucru (TWG), prezidat de Biroul IPCC European. Greenpeace avertizeaza ca TWG este dominat de catre industria de energie: in total, mai bine de 46 de reprezentanti ai delegatiilor guvernamentale sunt de fapt lobby-isti ai industriei, pe langa cei 137 de reprezentanti formali ai industriei care participa. Aceasta inseamna ca poluatorii insisi definesc reglementarile menite sa le guverneze propria industrie.

Exemple de delegatii guvernamentale care de fapt reprezinta industria
- Delegatia Regatului Unit al Marii Britanii are in componenta noua persoane, dintre care cinci sunt reprezentantii marilor poluatori, inclusiv operatorii centralelor electrice pe carbune RWE, EDF si E.ON si ai rafinariei de petrol Stanlow.
- Delegatia greaca (sapte membri) este formata in intregime din reprezentanti ai Public Power Corporation, cea mai mare companie de energie electrica si operatorul unora dintre cele mai poluante centrale pe lignit din UE, si ai Hellenic Petroleum;
- Delegatia spaniola, de douasprezece persoane, include opt reprezentanti ai industriei, inclusiv operatorii centralelor pe carbune Endesa si Iberdrola, precum si asociatia producatorilor de energie electrica UNESA.

Reflectarea temerilor industriei
Chiar si unii reprezentanti independenti ai tarilor au promovat de-a lungul timpului pozitiile companiilor poluatoare, adesea folosind declaratii copiate direct de la reprezentantii industriilor.
Intr-un caz particular, delegati din partea ministrului mediului din Spania si de la Agentia de Protectie a Mediului din Irlanda au cerut limite de emisii mai joase folosind o declaratie care era identica cu un comentariu depus de Eurelectric[6] - grupul de lobby pentru companii energetice.

Un reprezentant al Agentiei de Mediu a Bavariei din delegatia Germaniei a cerut limite de emisii mai joase la dioxidul de sulf pentru centralele pe lignit, oferind un comentariu identic cu cele ale catorva reprezentanti ai industriei. Un reprezentant al Agentiei de Mediu a Marii Britanii a folosit un comentariu scris identic cu cele facute de Eurelectric si RWE, pentru a argumenta ca anumite tehnici de eficienta energetica sunt prea costisitoare.

Sapte delegatii - cele ale Poloniei, Republicii Cehe, Greciei, Germaniei, Frantei, Marii Britanii si Spaniei – au adus majoritatea comentariilor prin care se cere coborarea limitelor.
Austria, Olanda si Suedia au fost singurele tari care au cerut protejarea sanatatii publice. Toate trei au trimis delegatii guvernamentale din care au facut parte exclusiv delegati din partea statului.

Europa permite poluatorilor sa isi stabileasca propriile standarde, iar majoritatea delegatilor pentru acest proces sunt reprezentanti ai industriei. Daca acest lucru este ingaduit, termocentralele pe carbune din UE vor ramane cu mult in urma celor din alte regiuni si vor avea un impact grav asupra sanatatii.

Este timpul ca decidentii UE sa intervina 
Greenpeace solicita ca acest proces sa fie reformat pentru a elimina conflictele de interese, intarzierile inutile, derogarile si exceptarile de la regula. Solicita alinierea standardelor BREF cu cele mai bune tehnologii disponibile reale, asa cum este cerut prin legislatia UE. Ministrii de mediu din UE, membrii parlamentelor nationale si ai Parlamentului European trebuie sa intervina in acest proces si sa ia o serie de masuri:

• Sa se asigure ca noul BREF va fi adoptat la timp: adoptarea si publicarea definitiilor asupra celor mai bune tehnici si a limitelor de emisii pentru instalatiile mari de ardere ar trebui sa aiba loc cel mai tarziu pana in ianuarie 2016; 
• Sa stabileasca standarde ambitioase si obligatorii: implementarea BREF de catre statele membre trebuie facuta in mod egal pentru toate termocentralele. Standardele ar trebui sa fie cu caracter obligatoriu pentru toate statele membre si sa nu fie acordate derogari; 
• BREF si valorile limitelor de emisii corelate ar trebui sa aiba ca reper cele mai bune performante obtinute la nivel international; 
• Sa impuna masuratori continue pentru mercur si pentru alte emisii la toate categoriile de centrale pentru verificarea conformitatii; 
• Eliminarea conflictelor de interese: excluderea din delegatiile statelor membre a personalului aflat pe statul de plata al industriilor afectate de Directiva pentru Emisii Industriale. 

Note:
[1] Cercetare a Universitatii din Stuttgart, din raportul Greenpeace (2013), Silent Killers: http://www.greenpeace.org/international/Silent-Killers/
[2] Pentru mai multe informatii: http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/about/more_information.html
[3] EEA (2007), Scaderea sperantei de viata atribuita contributiilor antropogenice la PM2,5, 2000 si 2020: http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/loss-of-statistical-life-expectancy-attributed-to-anthropogenic-contributions-to-pm2-5-2000-and-2020
[4] Cercetare a Universitatii din Stuttgart, din raportul Greenpeace (2013), Silent Killers: http://www.greenpeace.org/international/Silent-Killers/
[5] Bellanger et. al. (2013) Economic benefits of methylmercury exposure control in Europe: Monetary value of neurotoxicity prevention in Environmental Health 2013, 12:3 http://www.ehjournal.net/content/12/1/3
[6] Carmen Canales, Ministrul Mediului din Soania, Sean O`Donoghue, EPA Irlanda si Helen Lavray, Eurelectric, toti au solicitat limite mai joase pentru emisii, folosind exact acelasi paragraf, cuvant cu cuvant si litera cu litera.

Contacte:
Joris den Blanken, Greenpeace climate change policy director: +32 (0) 476 961 375,joris.den.blanken@greenpeace.org
Greenpeace EU pressdesk:+32 (0)2 274 19 11, pressdesk.eu@greenpeace.org
Smoke and Mirror final report

http://www.greenpeace.org

ARTICOLE DIN ACEEAŞI CATEGORIE

ADAUGĂ COMENTARII

Opinii

Licitatii

Valoarea estimata: 5.512.008 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 3.750 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 6.980.429 RON
Data publicarii:
Valoarea estimata: 3.020 RON
Data publicarii:

Reea Agency

Video